Stenhammars Koloniförening

Lidköping, 49 medlemmar

Stenhammars koloniförening är belägen cirka fem kilometer från Lidköpings centrum.I början av 1970-talet var det några tappra herrar som satte spadarna i den leriga marken ute i Stenhammar för att så småningom kunna odla grönsaker, blommor, bär, potatis m.m. Några av ”nybyggarna” hade tidigare haft kolonilotter i Lidköping och där även haft små stugor, som man nu fraktade med till Stenhammar. Fler och fler anslöt till koloniområdet. Man höll på några år innan man tillsammans bildade Stenhammars koloniförening. De första åren fick varje kolonist endast äga två lotter à ca 100 kvadratmeter. Detta utökades senare och nu får man ha max fyra lotter.

Under 1990-talet blev föreningen medlem i Koloniträdgårdsförbundet.

Idag är vi drygt 50 kolonister som njuter av fågelsång och  egenodlade grönsaker och blommor m.m. Vi strävar efter att ha ett så bra miljötänk som möjligt. På området finns ingen el. På området finns ett tiotal vattenposter med drickbart vatten, som även kan användas till bevattning av växter. Vi har också en toalettbyggnad med två fräscha toaletter. Vi sköter städning av toaletter och gräsklippning på områdets gemensamma gräsytor efter ett uppgjort schema. Under säsongen har vi också fyra ”städdagar” då föreningens medlemmar gör i ordning koloniområdet – att beskära buskar och träd, måla där det eventuellt behövs och rensa diken är sådant vi tar itu med på städdagarna.

Har du vägarna förbi, är du hjärtligt välkommen på ett besök. Är du folkbokförd i Lidköpings kommun och kanske är intresserad utav att skaffa kolonilott? Kontakta oss gärna i så fall – kanske finner du just ditt smultronställe hos oss och våran förening!

Kostnaden för varje kolonilott är 350 kr (2023) + avgift till Koloniträdgårdsförbundet. Har du ex.vis tre lotter blir kostnaden  1050:-/år  + förbundsavgiften.

Föreningens styrelse består av fem personer. Dessutom valberedning och revisorer. Dessa väljes på årsmötet som hålls under mars månad.

Therese Karlsson
tfn 0738 36 15 79