Misteröd stod värd för årsmötet 2023

Första lördagen i juni bjöd på strålande solsken när Misteröds Koloniträdgårdsförening i Uddevalla stod värd för årsmötet 2023.

13 av de nu 15 föreningarna i regionen (under verksamhetsåret har regionen utökats med Hesters Koloniförening i Ulricehamn) var representerade på årsmötet som leddes av Helena Westling, organisationssekreterare på Koloniträdgårdsförbundet.

– Det är viktigt att vi alla lever upp till koloniträdgårdsändamålet, poängterade Helena Westling. Det förpliktigar till något annat – till ett kollektivt ansvar för både odling och trädgård.

Peter Böös avtackades av Solweig Hultman efter många år i regionstyrelsen.

Med en bukett blommor, presentkort och en varm kram avtackades Peter Böös, Ramnalids koloniförening i Borås, efter lång och trogen tjänst i regionstyrelsen. Peter har suttit i regionstyrelsen sedan 2009, ledde densamma under åren 2011–2021 och har de två senaste åren varit vice ordförande. De nyplockade blommorna kom från nuvarande ordförande Solweig Hultmans kolonilott, och det var också hon som stod för kramen.

Till ny vice ordförande valdes Christina Fredin från Västerängs Koloniförening. Ove Johansson, Karlsviks Koloniträdgårdsförening i Trollhättan, valdes som ny revisor. Hela regionstyrelsen hittar ni här.

Ann-Marie Svensson, kolonist på Prästakullen i Varberg, är regionens nya miljöambassadör. Hon har genomgått en särskild utbildning hos Koloniträdgårdsförbundet för att kunna hjälpa regionens föreningar med miljödiplomering och annat miljöarbete. Ann-Marie presenterade sig för ombuden under mötet, och talade bland annat om vikten av att planera för skugga nu när vi går mot allt varmare och torrare somrar.

Regionen har också fått en ny ansvarig för webbplatsen. Ulrika Hedman, kolonist på Misteröd, kommer bland annat att hjälpa alla föreningar att uppdatera sin information på webbplatsen.

Verksamheten i föreningarna börjar nu återgå till det normala efter pandemiåren, vilket märktes när ombuden presenterade sina respektive föreningar – många av våra föreningar satsar framåt! De osäkra elpriserna har dock tagit över som ett nytt orosmoment, och några föreningar står inför omförhandlingar av sina arrenden.

Efter en gemensam lunch bjöd Misteröd på en rundvandring på området. Misteröd är en liten stugförening med bara 35 lotter, alla med el och sommarvatten till tomtgräns, och förhållandevis stora gemensamma ytor som kräver en hel del omsorg. Många av Misteröds kolonister var på plats för att kunna svara på gästernas nyfikna frågor om sortnamn på blommor och smarta lösningar i sina trädgårdar.

Efter rundvandringen bjöds på gemensamt kaffe med Misteröds egen signaturtårta – ägguletårtan. Solweig, som också är ordförande på Misteröd, delar gärna med sig av receptet:

Ägguletårta

Vispa 12 äggvitor hårt, blanda ner 4 dl strösocker och 300 g malda sötmandlar. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, ca 1 cm tjockt. Grädda i 200° 20–25 minuter.

Blanda 12 äggulor, 3,5 dl strösocker, 3 dl grädde och 3 tsk mjöl (glutenfritt funkar fint) i en kastrull. Värm sakta – den får inte koka. När krämen tjocknat så ta den av värmen och rör i 300 g smör. Låt kallna.

Vid servering: Ta bort papperet och lägg den kalla bottnen på ett fat, bred över krämen och avsluta med 5 dl vispad grädde samt lite mandelspån som garnering.

Solweig Hultman, regionens ordförande och själv kolonist på Misteröd, ledde rundvandringen på området. Många av Misteröds kolonister var på plats för att visa sina trädgårdar och svara på nyfikna frågor.