Ramnalid 25 år

Tipspromenad i ett härligt väder!

Lördagen 25 augusti 2012 firade Ramnalids Koloniförening 25 år. Föreningen ligger i ett intressant kulturområde vid Borås västra infart. Ramnalid var ursprungligen ett stort hus som byggdes 1903 för att husera stadens fattiga och utstötta. I verksamheten ingick även odling och grisuppfödning för både självhushållning och försäljning.

För 25 år sedan, då den verksamheten var förpassad till historien, planerades ett område för koloniträdgårdar. Den mest påtagliga kopplingen bakåt är en stor jordkällare med granitklädd front där alla 23 medlemmarna har var sitt utrymme.

Festligheterna startade med tipspromenad, sedan åt vi en härlig buffé och därefter serverades kaffe och hembakad tårta. Vi fick från ett par medlemmar höra en del om den intressanta historien jag nämnt ovan. Föreningen fick en flagga från förbundet och den kunde vi hissa i strålande sol, tvärtemot det regnväder som SMHI utlovat. För en gångs fick man glädjas över en felaktig prognos!